Perszephoné, Disney első hercegnője
Disney első hercegnőjét gyakran figyelmen kívül hagyják, amikor szó esik a mesebeli hercegnőkről. Hiszen 1937-ben a Disney stúdió Hófehérke és a hét törpe című filmje képernyőre került. Már az első évben 8 millió dollár bevételt ért el – és ezzel rekordot döntött, mivel több pénzt hozott a konyhára, mint bármely előző film. Talán ez lehet az oka annak, hogy a legtöbb ember egyetért abban, hogy Hófehérke Disney első igazi hercegnője, de valójában ez nem így van. A Disney stúdiónak volt egy korábbi, kevésbé ismert hercegnője, aki megjelenési időben Hófehérke előtt áll.
„A tavasz istennője” (The Goddess of Spring)
Perszephoné A tavasz istennője című mesében, 1934. (Fotó: Cartoons for Kids / Youtube)
1929 és 1939 között Walt Disney összesen 75 rövidfilmet készített Silly Symphonies néven. A Mickey egér rajzfilm-univerzummal ellentétben, amely a Disney-franchise egyik alaptermékévé vált, a Silly Symphonies-nek nem voltak ismétlődő karakterei, minden film önálló produkciónak készült. A Silly Symphonies a Walt Disney-, és a Disney stúdiók módszerei voltak arra, hogy különböző folyamatokkal, technikákkal, technológiákkal és történetekkel kísérletezzenek, hogy a vállalat fejlessze és tökéletesítse animációs stílusát.
„A tavasz istennője” is ennek a Silly Symphonies-nek volt az egyike. Ebben a rövidfilmben ismerkedünk meg Disney első hercegnőjével, a gyönyörű hajadonnal, Perszephoné-val. Perszephoné a tavasz istennője, aki egy olyan kertben él, ahol mindig tavasz van.
A rajzfilmben Perszephoné a trónján ül egy virágokkal teli mezőn, amely tökéletesen mutatja be azt, hogy ő a tavaszi istennő. A madarak virágkoronát tesznek a fejére, míg körülötte vidám törpék táncolnak. Látszik, hogy jó életet él.
Perszephoné és Hádész A tavasz istennője mesében, 1934. (Fotó: Cartoons for Kids / Youtube)
VIGYÁZAT!!! CSELEKMÉNYLEÍRÁST TARTALMAZ!
De most jön a csavar. Hádész, az alvilág istene személyében, aki elfogja Perszephoné-t és elviszi magával az alvilágba. A tavaszi istennő nélkül az egész Föld jeges pusztává válik.
Perszephoné nyilván nem örül ennek a következménynek, és egy szomorú istennővel Hádész sem igazán tud mit kezdeni, ezért megállapodást kötnek: Perszephoné visszatérhet a Földre, a virágokkal borított mezejére, de csak akkor, ha megígéri, hogy az év hat hónapjára visszatér az alvilágba. Így születik meg a négy évszak! Nyár és tavasz akkor van, amikor Perszephoné a talaj felett van, míg a tél és az ősz akkor jön el, amikor az alvilágban tartózkodik.
Perszephoné fontossága
A tavasz istennője című mese. (Fotó: United Artists / MovieStills DB)
Bár Perszephoné Disney első hercegnője, de Hófehérke Disney első, teljes idős, képernyőre kerülő szereplője. Azonban Perszephoné megalkotása nélkül az animátorok nem jártak volna sikerrel Hófehérkével. Alyssa Carnahan, a Walt Disney Családi Múzeum és Stúdió koordinátora szerint a Perszephoné nevű karakter segített a Disney animátoroknak felkészülni az élethűen mozgó emberi, női karakter létrehozásában. A Disney animátorfilmek készítői, művészei gyakorolni tudták, hogy realisztikus női szereplőket hozzanak létre. „A tavasz istennője” előtt ugyanis a Disney stúdiók elsősorban az állatok létrehozására és tökéletesítésére koncentráltak kisfilmjeikben.
„A tavasz istennője” – gyártás előtti rajz. (Fotó: United Artists/ MovieStills DB)
Miközben az animátorok megalkották Perszephoné nőies, hercegnő-szerű megjelenését, amely a Disney-filmek alapanyagaivá vált, olyan szabványokat dolgoztak ki, mint például a modellap, amely egy karaktert mutatott be különböző pózokban és cselekvésekben, különböző kifejezésekkel, különböző szögekből. Az egyik vezető művész, Ham Luske például a saját feleségéről mintázta Perszephoné mozdulatait. Perszephoné alakján dolgozták ki a rajzolók azokat a technikákat, amelyeket később a Hófehérkében használtak.
Ilyen modellapokat használtak.(Fotó: United Artists/ MovieStills DB)
Sok hasonlóság mutatkozik Disney első hercegnője, Perszephoné és Hófehérke között, ahogy a szoknyát tartják például, vagy ahogy forognak. Mindkét hercegnőt állatok és törpék veszik körül. Mivel Perszephoné a Disney Stúdió egyik első kísérlete volt emberi karakterekkel, az animátorok sokat dolgoztak azért, hogy teljesen megragadják egy nő reális aspektusait, és hűen ábrázolják. Például a nyitótáncban Perszephoné karja rugalmasabbnak tűnik, és nem túl elegáns.
Perszephoné nevét az ókori görög mitológiából ismerhetjük. Ő a termékenység és a termés istennője, Démétér és Zeusz lánya, később pedig Hádész-nak, az alvilág urának a felesége. Hádész elrabolta az istennőt és magával vitte az alvilágba. Démétér gyászba borult, a világot pedig éhínség sújtotta. Végül az istenek megbeszélték egymás között, hogy Perszephoné tartózkodásán osztoznak, így az istennő az év kétharmadában Démétérrel volt, egyharmadában férjével, Hádésszal. Démétér így nyugodtan folytathatta feladatát, és a Föld ismét régi pompájában tündökölt. Habár Perszephoné hercegnő, ő Zeusz lánya is, ami önmagában istennővé is teszi.
Disney többször is elmerült az ókori görög mitológia történeteiben. Elkészítette 1940-ben a Fantasia-t, 1997-ben pedig a Hercules-t.
Perszephoné fontos lépcsőfok volt a rajzfilm-animációk történetében, mivel lehetővé tette a Disney stúdiók számára, hogy tökéletesítsék a védjegyükhöz tartozó hercegnő-animációs stílusukat. Perszephonét tehát nemcsak Disney hercegnőként, hanem az első Disney hercegnőként illik emlegetni.
Forrás:
thevintagenews.com
Magazin cikkek